24 d’octubre del 2011

Dibuixar a l'espai - exercici 5 - enunciat

Després d’haver estat capaços en els darrers exercicis d’entendre una cadira i abstraure'n allò important per tal de dibuixar-la, aquest cop us proposem fer el procediment invers. És a dir, a partir d’uns dibuixos entendre i reproduir un edifici.

Com a material de treball utilitzarem el filferro que ens permetrà dibuixar volums sense paper de forma similar a les obres de l’escultora GEGO (Gertrud Goldschmidt – 1912-1994) on el filferro lligat acabava conformant espais.

L’edifici a dibuixar a l’espai serà l’església a Vistabella de l’arquitecte Josep M. Jujol. Construirem l’espai de l’església a escala 1:25 a partir de la seva planta i alçat.  L’exercici es realitzarà en grup.

Clica a la imatge o aquí per a veure la galeria de fotos del treball a l'aula taller.

Dibuixar a l'espai - exercici 5 - resultat

Per a fer els arcs vam utilitzar cartró, amb el qual vam fer els motlles que ens van facilitar la feina. Com a patró per als motllos vàrem utilitzar un cordó penjat a la paret que, a causa de la gravetat, adquiria forma de catenària. Però a la realitat els arcs de l’església tenien forma de paràbola, és a dir, les càrregues es distribuïen uniformement al llarg de tot l’arc, però per simplificar-ho vam utilitzar aquest mètode del cordó que feia aquests arcs parabòlics.  La feina d’anar doblegant o allisant els filferros ens va resultar bastant difícil degut a que el filferro que compres ve amb una forma predeterminada.  El que es pretenia aconseguir amb la reproducció d’aquesta església amb filferros era veure el descens de les càrregues, i comprovar com aquestes es transmetien fins al terra.
Aquest exercici ens ha ajudat a comprendre molt bé el concepte de descens de càrregues i també la diferència de concepte entre els arcs en forma de paràbola i en forma de catenària.  També hem après a entendre els plànols d’un alçat i una secció i això ens ha permès reproduir l’Església del Sagrat Cor amb filferros; a partir d’uns plànols hem creat un espai.  Una altra cosa que hem pogut veure és que per treballar amb un material abans l’has de conèixer i familiaritzar-t'hi. Abans de fer els arcs definitius de la maqueta vam fer arcs que no quedaven amb la forma que volíem.  Per a poder reproduir aquesta església hem hagut d’enfocar creativament les dificultats que se’ns anaven presentant i, finalment, creiem que n’hem obtingut un bon resultat i una bona experiència.
Marta Llorente

Clica a la imatge o aquí per a veure la galeria de fotografies de la correcció de l'exercici.